Werk en privé scheiden, een onmogelijke taak
“Werk en privé dien je gescheiden te houden” is een veel gehoord advies, maar is zoiets eigenlijk wel mogelijk? Na een verschrikkelijke dag op het werk zijn er weinigen die vrolijk fluitend thuis komen. Dit komt omdat het een al dan niet onbewust het ander beïnvloedt. Stel dat de rollen omgedraaid zijn, als het thuis even niet lekker loopt. Een scheiding heeft een flinke impact op iemands leven. Maar is er dan vanuit de werkvloer ook begrip voor deze situatie?
Gevolgen onderschat
Uit onderzoek onder vierduizend volwassenen van de Britse adviesorganisatie voor familiezaken Resolution blijkt dat dit vaak niet het geval is. Jammer genoeg hebben veel werkgevers weinig begrip voor medewerkers die gaan scheiden. Vanuit een puur menselijk oogpunt is het zonde dat werkgevers vaak niet over een empathisch vermogen beschikken. Als medewerker is het erg vervelend als je baas niet begrijpt dat jij even niet zo lekker in je vel zit. Je wilt immers wel dat je het idee hebt dat je problemen serieus genomen worden.
Maar het gebrek aan een begripvolle houding van je baas is vanuit zakelijk oogpunt simpelweg niet slim. Dingen die buiten het werk om gebeuren hebben namelijk invloed op je arbeidsproductiviteit. Bij het onderzoek van Resolution gaf 16 procent aan dat zij hebben meegemaakt dat collega’s leden aan stress en angst wegens een verbroken relatie. Ook gaf 15 procent aan dat de scheiding direct heeft gezorgd voor verlaagde arbeidsproductiviteit. Met zo’n honderdachttienduizend scheidingen per jaar in het Verenigd Koninkrijk zijn de financiële gevolgen niet mis.
Het eveneens Britse Centre of Social Justice heeft in 2013 een rapport gepubliceerd waarin een schatting werd gemaakt van deze financiële gevolgen. Scheidingen zijn voor de Britse overheid een kostenpost van zo’n achtenvijftig miljard euro. Op kleine bedrijven heeft een scheiding het meeste effect omdat zij de verminderde arbeidsproductiviteit nauwelijks op kunnen vangen.
Transparantie
Wat je als medewerker kan doen om begrip op je werk te krijgen is transparant zijn over de situatie. Het is op zijn zachtst gezegd vervelend om tegen je collega’s of baas te moeten zeggen dat je gaat scheiden. Maar het is wel belangrijk dat ze ervan op de hoogte zijn omdat het invloed heeft op je werk. Zeg het gerust als je sommige dagen er met je hoofd niet helemaal bij bent, en zeg het ook als het weer beter met je gaat. Je bent echt niet de zeurpiet die loopt te tobben over zijn thuissituatie, het vergt moed om aan te geven dat je even door een dal gaat. Geloof me, je oprechtheid waardeert men vele malen meer dan als je zoiets verzwijgt terwijl je werk zichtbaar minder is dan voorheen.
Over GratisScheiden
Gratisscheiden.nl is een netwerk van betrokken en gemotiveerde echtscheidingsspecialisten. Heeft u na aanleiding van dit artikel een vraag. Stel deze dan gerust.